Ahogy azt már legutóbbi írásunkban is jeleztük a Wilier teljes gőzzel ráerősített az XC/maraton szakágra. Előző cikkünkben a patinás olasz cég off-road zászlóshajójával, a 101 XN-el foglalkoztunk, most pedig jöjjön a "kistestvér", az 501 XN!
MEGJELENÉS ÉS DESIGN
A Wilier 501 XN-el már találkozhattatok, ugyanis a tavalyi 29"-os karbonvázas csúcsmodelljüket éppen így hívták. Idénre az 501 XN teljesen átalakult, mint ahogy a Wilier komplett karbonvázas modellpalettája is. A váz geometriája és jellemzői pontosan ugyanazok, mint a 101 XN-é. Magyarán külsőre a festést és a használt színeket tekintve teljesen ugyanaz. Ugyanazok az extravagáns formák, ugyanaz a vázon belüli (két kis tekerővel menet közben is állítható!) kábelvezetés, és nem utolsósorban ugyanazok a minden elemükben a versenytársak előtt járó csúcsmegoldások, és hozzá az utánozhatatlan olasz design. Tehát a kerékpár nagyon szép... nem, nem olyan, mint a 101 XN, de legalább olyan szép, külcsin-béli különbségekről -mint írtam- amúgy is csak a festést tekintve beszélhetünk... A forma, a kidolgozás és a színek olyan brutális egyveleget alkotnak ennél a montinál, hogy arra szavakat nem találtam, és meg kell mondanom, a neten látott képek szinte semmit sem adnak ebből vissza... Amikor először felcsörtettem vele a HHH-ra, az volt az első gondolatom, hogy "hű, ez ugyanolyan merev, mint a 101 XN (tényleg nem éreztem különbséget, tehát mondhatjuk: a váz hipergigamerev...!) s a kényszerű összehasonlítgatás -hál' Istennek- itt nem ért véget...
VÁZTECHNOLÓGIA
A váz annyiban különbözik a "nagytestvérétől", hogy míg az a Toray 60 tonnás szakítószilárdságú karbonszövetéből készült, addig az 501 XN (a tavalyi 101 XC-hez hasonlóan) a Mitsubishi által kifejlesztett 46 tonnás szakítószilárdságú karbonanyagból. A két váz közötti különbség 40 (!) gramm. Tehát tulajdonképpen lemásolták a Wilier 101 XN-t egy másik szénszálból.
FELSZERELTSÉG ÉS ALKATRÉSZEK
A felszereltség bár nem olyan acélos, mint a "Centouno"-n, de azért mindenképpen megérdemel egy misét. Két -féle variációban létezik, az egyik egy minden elemében (leszámítva a hajtókart, ami egy FSA-Afterburner Triple) Shimano XT-vel szerelt változat, Rock Shox Reba RL villával, kormányról vezérelhető lock out-al, W.A.R.P. kiegészítőkkel. A másik pedig egy XT-MIX névre hallgató verzió, szintén Reba RL villával és egyel alacsonyabb kategóriájú W.A.R.P. kiegészítőkkel. Az XT-MIX-es felszereltség (ahogyan az szokott lenni) csupán a hátsóváltó tekintetében Shimano XT, az összes többi meg a MIX... előbbi matt fekete-kék, utóbbi lakkozott fekete-vörös-ezüst színben érhető el.
Én utóbbit kaptam tesztelésre a Biondo Bike jóvoltából, most is M-es méretben, 440 mm-es ülőcsőmagassággal és 595 mm-es vízszintes felsőcső-hosszal - két hét erejéig, és azt hiszem annyit előrebocsáthatok, hogy a kerékpár még tartogatott meglepetéseket...
HASZNÁLAT ÉS TESZT
Súlyban csak minimálisan éreztem azt a bő másfél kiló többletet, amely ennek a bicajnak (11,4 kg) van a "nagytesóhoz" képest. Színeiben a vázhoz -a már említett- nagyon is jól harmonizáló Rock Shox Reba RL 29" villa tette a dolgát, miután beállítottam a testsúlyomhoz, pontosan úgy mozgott, ahogy én azt szeretettem volna. teszem hozzá mindjárt a Rock Shox cuccai igen közel állnak hozzám, így néha talán kicsit megengedőbb is vagyok, mint kellene, de ezzel most tényleg nem volt gond. Illetve talán annyi, hogy 80 mm-t mozog, és ha 100-ra akarom állítani, szét kell szednem hozzá, de ez működésben nem hiányosságként jelentkezett, nem hiányzott az a két centi, csupán vagyok sznob, ennyi. Mászásnál a 29"-os W.A.R.P. kerekei és a MAXXIS Ikon gumijai viszont már okoztak némi fejtörést. Megmondom őszintén ezek a leggyengébb elemi ennek a kerékpárnak, ha a kerék egy picit könnyebb lenne, és a gumi valamivel jobban tapadna, semmi gond nem lenne, de itt ez nem valósult meg sajnos... a csúszósabb, gyökeres, köves talajon többször kipörgött a kerék, és megindításkor is nem egyszer előfordult, de legalább a kerék méretéből adódóan a megszerzett sebességet elég jól lehetett tartani. A váltók jól működtek, pontosan, precízen, az XT hátsóváltó, a Deore átdobóval, SLX lánccal és a szintén Deore hajtókarral, és váltókarokkal egyetemben, de azért ez az élmény -értelemszerűen- nem olyan, mint egy full XT-szett...
A fékek -annak ellenére, hogy Deore-szintű, szérián kívüli Shimano cuccokról van szó- kiválóak voltak, sárban, hóban, minden körülmények között megállták a helyüket. A súlyukat leszámítva talán -meglepő módon- ezek illeszkednek a legjobban a váz színvonalához... A kiegészítők (nyereg, nyeregcső, kormány, stucni stb...) elfogadhatóak, nem mondom, hogy ezek lennének az alkatrészgyártás netovábbjai, de abszolút nem volt velük probléma. Lefelé sem volt gond, mondom a gumik tapadásán kívül a monti minden ízébeben hypermerev és precíz volt. A letöréseket is szépen tudtam venni vele, sőt még kisebb ösvényeken is egész fürgén tette magát.
Nem beszéltünk még az áráról. Ha valami még erős ezen a biciklin -a vázon kívül- az az ára. Ennyiért nem ilyen színvonalú bringát, hanem semmi hasonlót nem kapni mostanság. Ez egy majdnem belépő szintű alu, Deore/SLX-es kerékpárnak az ára, nem pedig egy karbon csúcsvázé középkategóriás alkatrészekkel... Amennyiben tudják tartani, ezzel mindenkinek nehéz lesz versenyeznie. Kétségkívül ez a monti az év vétele lehet.
POZITÍVUMOK:
- nagyon merev, erős és könnyű váz
- gyönyörű színek és egyáltalában az egész festés csodálatos
- Jó fékek
- Kis tömeg
- Alacsony ár
NEGATÍVUMOK:
- Kerekek, gumik
Összességében a bringa több, mint tetszett, ennek megfelelően már el is döntöttem, hogy márciusban (valószínűleg) rendelek egy ilyen vázat. Ugyanis ez az a váz, ami megérdemel egy XTR-szettet, Fox-csúcstelót, Tufo-karbonkerekeket és Deda, vagy Answer karbon kiegészítőket... szóval ez a váz mindent megérdemel, kész szerencse, hogy a hazai forgalmazónál, a Biondo Bike-nál most két hónapig akciósan megvásárolható! A gyári alkatrészek kategóriájuknak megfelelnek, de mondom, ez a váz többet érdemel. S ha csak ezt nézném, egy brutális 10-es adnék rá, de azokon a kerekeken nem tudom túltenni magam, úgyhogy:
9/10
TELAIO / FRAME | Carbon monocoque |
PESO TELAIO (TAGLIA M) / FRAME WEIGHT (SIZE M) | 1.120 g |
FORCELLA / FORK | Rock Shox REBA RL |
GUARNITURA / CRANKSET | Shimano FC-M522 |
DERAGLIATORE / FRONT DERAILLEUR | Shimano FD-M591 |
CAMBIO / REAR DERAILLEUR | Shimano RD-M781 |
COMANDI / SHIFTERS | Shimano SL-M591 |
CASSETTA / CASSETTE | Shimano CS-HG62 |
CATENA / CHAIN | Shimano CN-HG74 |
RUOTE / WHEELSET | Warp 5.0 29" |
COPERTURE / TIRES | Maxxis IKON |
FRENI / BRAKE SET | Shimano BR-M395 |
SERIE STERZO / HEADSET | FSA ZS-4 |
PIEGA / HANDLEBAR | Warp |
ATTACCO / STEM | Warp |
SELLA / SADDLE | Prologo EVO X10 |
REGGISELLA / SEATPOST | Warp 5.0 |
PESO (TAGLIA M) / WEIGHT (SIZE M) | 11,40 kg |
Utolsó kommentek