2013 a lapterítések éve lesz a kerékpársportban. Talán a technológiák fejlődése miatt is, de a megszokottnál jóval több cég próbálkozik a jövő évi kollekciójában olyasvalamivel, amellyel azelőtt még soha. A világ egyik leghíresebb, és legeredményesebb gyártója, a Pinarello sem tett másként - idén beszállt a monti-versenyzésbe valami egészen meghökkentő ötlettel...
A Pinarello Dogma XC-t a Biondo Bike kerékpárüzlet jóvoltából próbálhattam ki négy teljes napig, M-es méretben...(595 mm-es vízszintes felsőcsőhosszall, és középtől a váz tetejéig 46 cm-es üléscső magassággal) A Pinarello eddig is gyártott hegyigépeket, de azok valahogy megmaradtak említés szintjén, eddig még a katalógusukba sem fért be ez a műfaj, pedig ismervén az eddigi montijaikat, igencsak kiválóak voltak... Azonban most a 29"-es bicajok divatba jöttével, úgy gondolták nagyot dobbantanak, és egy kissé más oldalról közelítik meg a cross country szakágat, mint versenytársaik.
MEGJELENÉS ÉS DESIGN
Mint az a fentebbi képen is látható nem épp átlagos külsőt kapott a Pinarello új MTB-zászlóshajója. Első ránézésre: fura. Az országúti kerékpárjaikon is jól ismert idomok köszönnek vissza, néhány egészen szokatlan ötlettel és megoldással. A Pinarello Dogma XC a 29"-os merevfarú MTB-gyártást egy olyan oldalról közelítette meg, amivel még garantáltan senki sem próbálkozott. A formákon túl és technikai megoldásokon túl a színek, a fényezés és az alkatrész-összhang sem mindennapi. Ez a kerékpár külsejét tekintve egyszerre a legbrutálisabb tank és a legfinomabb, legelegánsabb országúti kerékpár külső jegyeit ötvözi. Mindezt olyan olaszosan, Pinarello-módra.
VÁZTECHNOLÓGIA
A Vázon elsőre is feltűnő, meglehetősen extrém megoldások a gyártó szerint mind-mind technológiai jelentőséggel bírnak. Ami elsőre tán a legfeltűnőbb, az a hátsó rész: a támvilla, az ülőcső és a nyeregcső nem éppen szokványos kapcsolata. A támvilla egyik szára szépen az ülőcsőbe "hullámzik", a másik pedig tulajdonképpen "külön életet élve" csatlakozik, majd ezt az egészet egy négycsavaros, vörös-króm Pinarello-nyeregcsőbilincs fogja össze. A szakmai magyarázat szerint ettől jóval merevebb lesz, és a nyeregcsőbilincseknél megszokott egycsavaros megoldás helyett itt négy van. Egyébként színeiben is mások a bal, illetve hajtásoldali támvillák. A hajtásoldalon a váz színével megegyező, matt-sötétszürke-fekete festést kapott, a bal oldalon pedig egy lakkozott fehér színt, meglepetésszerű népi motívumokkal...
A másik nagy meglepi a "Fork Stopper" nevezetű műanyag bak. Mivel szerintünk a klasszikus 26"-osoknál megszokott vázgeometria a legmerevebb konstrukció, ezért hogy ezt meg tudják valósítani 29"-os kerekekkel is, hogy ne érjen hozzá a villaváll az alsócsőhöz, odatették ezt a bakot, amely a megoldást jelenti minderre... A többi merész ötletet a láncvillára helyezett tárcsafékkonzoltól a hullámos (és természetesen aszimmetrikus) láncvilláig most nem részletezem, mindenesetre az látszik, hogy az "uncsi" montis tradíciókkal való szakítást komolyan vette a Pinarello.
FELSZERELTSÉG ÉS ALKATRÉSZEK
Az alap tehát egy 60 tonnás szakítószilárdságú Toray-karbonváz, aminél jobb anyagból egyébként nincs mountain bike jelen pillanatban - sőt ilyen is csak egy van, a már szintén tesztelt Wilier 101 XN. Alkatrészek tekintetében sem lehet panasz, a full XTR-es felszereltség, a FOX Factory 32 Float teló, és sok más mellett a Ritchey, Crank Brothers és a Pinarello saját gyártású karbon kiegészítői garanciát jelentenek a tökéletes hajtásteljesítményre. Érzésre érdekes volt.
HASZNÁLAT ÉS TESZT
A kerékpár nagy. Nagyon nagy. S ezt nem valamiféle negatívumként mondom, hanem épp ellenkezőleg: borzasztóan kényelmes és mégis hihetetlenül fürge... szinte olyan, mintha olvasna a gondolataimban... Szóval tényleg olyan érzése van az embernek, mikor felül rá, mintha egy Ferrari és egy Zetor keresztezésén tekerne, kompromisszumok nélkül. A váz valóban több, mint jó, és iszonyú merev. A tartozékok nagyon szépen (vagy inkább tökéletesen?) működtek, mondjuk ebben a kategóriában már egyértelműen az lenne a meglepetés, ha ez nem így lenne. A Hármashatár-hegy szűk ösvényeken tesztelhettem a gépet, és nem csalódtam, felfelé épp olyan fürgének bizonyult, mint egy könnyű 26"-os, lefelé pedig ezerszer kényelmesebb és stabilabb volt, mint kábé bármi, amin ültem eddig. Mostanáig azt hiszem egyedül a Wilier 101 XN és az új Cannondale 29"-es csúcs merevfarú gépe volt pariban ezzel a montival.
POZITÍVUMOK:
- Nagyon merev, erős és könnyű váz
- Kis tömeg
- Tökéletesen megválogatott alkatrészek
- nagyfokú kényelem
- Egyedi, extravagáns külső
NEGATÍVUMOK:
- Sokszor furcsa, és átláthatatlan technikai megoldások
Bár megmondom férfiasan, a Pinarello iránt érzett olthatatlan szerelmem ellenére, ez a monti külsőségeit tekintve valószínűleg sosem fog a kedvenceim közé tartozni, és bizonyos technikai újításaik létjogosultságát sem látom még át egészen... Annyi azonban biztos, hogy merevség, tömeg, kényelem tekintetében ennél a bringánál jobbat jelenleg nem nagyon csinálnak, úgyhogy a pontok nem is alakulhatnak másként:
10/10
VÁZ | Toray carbon monocoque, 60 TON |
VÁZ TÖMEGE (M-es méret) | 1.050 g |
VILLA | FOX Factory 32 Float 15QRFit CDC Remote Kashima |
HAJTÓKAR | Shimano XTR |
KÖZÉPRÉSZ | Shimano XTR |
ELSŐVÁLTÓ | Shimano XTR |
HÁTSÓVÁLTÓ | Shimano XTR |
VÁLTÓKAR | Shimano XTR |
RACSNISOR | Shimano XTR |
LÁNC | Shimano XTR |
KERÉK | DT Swiss XR 1450 Spline Axle RWS Rear |
GUMI | Schwalbe Racing Ralph TL Ready |
FÉKSZETT | Shimano XTR |
KORMÁNYCSAPÁGY | Ritchey PRO |
KORMÁNY | Cobalt 11 Carbonio |
KORMÁNYSZÁR | Cobalt 3 |
NYEREG | Cobalt 11 Carbonio |
NYEREGCSŐ | Cobalt 3 |
ÖSSZTÖMEG (M-es méret) | 9,7 kg |
Utolsó kommentek